3 adviezen voor valpreventie van instructeur Leen Guijt

Door Vera de Jong

Voorkomen is beter dan genezen. Zeker als het gaat over valincidenten. Gelukkig zijn er ook op dit gebied zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het risico te verkleinen. Samen met fysiotherapeut en instructeur valpreventie Leen Guit hebben we het beste advies voor je onder elkaar gezet.

Voordat we kijken naar het advies is het belangrijk om te begrijpen waarom ouderen vaker vallen. Fysiotherapeut Leen Guit geeft cursussen valpreventie en legt uit waarom dit zo is. ‘’Er is niet één reden waarom ouderen vaker vallen. Het is meer een verzameling van risicofactoren’’, vertelt Guit. ‘’Dat kan van alles zijn: van mobiliteitsproblemen tot een tapijt dat uitsteekt.’’

Hoewel een valincident dus allerlei oorzaken kan hebben zijn er tóch een aantal punten die het risico kunnen verkleinen, die we hieronder hebben verzameld.

Gebruik je spieren

Voldoende beweging blijkt vaak de sleutel tot de oplossing van een probleem. Dat geldt ook bij het voorkomen van een val. ‘’Door in beweging te blijven onderhoud je je spierkracht, mobiliteit en evenwicht’’ vertelt Guit. ‘’Daarmee neem je meteen een groot risico weg. Veel valincidenten worden veroorzaakt door een tekort aan spierkracht en te weinig balans.’’

Sommige sportscholen bieden seniorenfitness aan. Balans en mobiliteit staan daarbij voorop- in ieder geval een oriënterend telefoongesprekje waard. Heeft de fitness geen seniorenprogramma- of begeleiding? Vraag dan de huisarts om advies.

Leg medicatie én dieet onder de loep

Medicijnen hebben vaak ongewenste bijwerkingen. Ook al hebben je ouders nooit last van duizeligheid- het is in ieder geval belangrijk om de bijsluiter van de medicijnen te controleren. Het zou namelijk zo maar kunnen dat juist een medicijn zorgt (of nog kan zorgen) voor duizeligheid of minder balans.

Een risicofactor waar je misschien nog niet aan hebt gedacht? Het voedingspatroon van je vader of moeder. een voedzaam dieet cruciaal voor het behoud van goede spieren, terwijl calcium (vis, melk, groente en fruit) en vitamine D (zonlicht of supplementen) de botten stevig houden. Met onze maaltijdservice Hello Uitgekookt hoeft dat in ieder geval geen taaie hap te zijn. Met een ruim assortiment dagverse gerechten kun je morgen een gezond én lekker gerecht bij je ouders laten bezorgen. Nieuwsgierig? Op onze maaltijd-pagina of family-app helpen we je graag verder.

Pas de thuisomgeving aan

Zonder dat je het doorhebt kan een gewoontjes ogend meubilair zorgen voor extra valrisico. Leen Guit: ‘’Ouderen wonen steeds langer thuis, maar de inrichting wordt daar niet altijd op aangepast. Een uitstekend tapijt zou bijvoorbeeld een reden kunnen zijn voor een val. Controleer dus de inrichting.’’

Wil je weten waar je nog meer op moet letten om het huis van je ouders ‘seniorproof’ te maken? Lees dan onze blogpost over langer thuiswonen.

Zorg- en welzijnsleverancier Stannah heeft een uitgebreide longread waarin aanvullende informatie wordt gegeven over valincidenten en valpreventie, die je hier kunt lezen. Wil je naast deze adviezen nog zijn dat je ouders oké zijn? Met onze slimme personenalarmering, Hello Care, kun je gemakkelijk een extra oogje in het zeil houden. Bekijk onze mogelijkheden om te ontdekken welke hulp bij jou past.

Meer weten? Nem een kijkje op onze website.